W połowie lat trzydziestych ubiegłego wieku pojawiły się w Europie i Stanach Zjednoczonych pierwsze udane motoszybowce, zdolne do wykonywania lotów szybowcowych. Międzynarodowa Federacja Lotnicza FAI ustanowiła wówczas przepisy dotyczące zatwierdzania rekordów motoszybowcowych. Określono,...
Czytaj więcejZ Dowódcą Sił Powietrznych, generałem broni, pilotem Lechem Majewskim rozmawia Mariola Zdancewicz Objął Pan Dowództwo Sił Powietrznych ponad trzy i pół roku temu, po katastrofie smoleńskiej. Proszę podsumować ten czas. Był to bardzo pracowity...
Czytaj więcejDziałania zmierzające do zrealizowania pionierskiej wyprawy Sebastiana w Himalaje pobudziły wyobraźnię wielu ludzi oraz żywe zainteresowanie telewizji, radia i prasy. To ożywienie sprawiło, że szybownictwo stało się niezwykle nośnym tematem i lokuje się...
Czytaj więcejMożemy uznać sportowy rok 2013 za zamknięty. Faktem jest, iż w tym roku nasi lotnicy odnieśli spektakularny sukces! Na koncie polskich pilotów jest aż 56 medali zdobytych w mistrzostwach świata, Europy oraz w Pucharach Świata. W poprzednich latach Reprezentacje Polski...
Czytaj więcejMgr inż. architekt Aleksander Wietrow – urodzony w SanktPetersburgu, absolwent Politechniki Gdańskiej (1977 r.). Od 2004 r. związany z Aeroklubem Północnego Mazowsza w Przasnyszu. Od 2005 r. prezes spółki branży lotniczej Aviacom.pl. Współtwórca...
Czytaj więcejOdebranie nagrody Defender na targach MSPO w Kielcach. W pierwszym rzędzie: w środku Dyrektor ITWL – prof. nadzw. dr hab. inż. Ryszard Szczepanik, po lewej Zastępca ds. naukowych – dr hab. inż. Andrzej...
Czytaj więcejW niedzielę, 17 listopada 2013 r. około godziny 13.45 na lotnisku Aeroklubu Stalowowolskiego w miejscowości Turbia na Podkarpaciu (gmina Zaleszany) doszło do katastrofy bezogonowego szybowca Bekas-N, w wyniku której zginął pilot oblatywacz inż. Bogusław „Bodek” Mrozek (55...
Czytaj więcejMiędzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW-2013, zorganizowane 24-25 sierpnia w Radomiu pod honorowym patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, okazały się rekordowe między innymi pod względem liczby występujących na ziemi i w powietrzu statków powietrznych,...
Czytaj więcejW zglobalizowanym świecie transport lotniczy staje się powszechnym środkiem przemieszczania. Podróże samolotem przestały być usługą luksusową, ludzie wybierają tę formę już nie tylko w celach biznesowych, ale także turystycznych bądź prywatnych. Właśnie...
Czytaj więcejZ Andrzejem Ziobrem, rozmawia Maja Netter Panie Andrzeju, zajmuje się Pan od blisko czterdziestu lat lotniczym modelarstwem redukcyjnym. Proszę przybliżyć nam, tę dziedzinę. To budowa w określonych skalach pomniejszenia modeli statków powietrznych, których pierwowzory...
Czytaj więcejMotoszybowiec STEMME S15 z automatycznym system sterowania lotem, który 22 marca 2012 r. samodzielnie wylądował prawie dokładnie na linii centralnej pasa startowego na lotnisku w Neuhardenbergu, niedaleko Berlina.Aktualny poziom rozwoju różnych dziedzin techniki,...
Czytaj więcejDefinicje i analiza tematu Bezzałogowy statek powietrzny można zdefiniować jako „napędzany obiekt powietrzny”, który nie przenosi operatora, używa sił aerodynamicznych, aby zapewnić pojazdowi nośność. Może latać sam lub być, co jest również...
Czytaj więcejW lipcu w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego (PSM), odbyło się zebranie poświęcone przygotowaniu Stowarzyszenia do uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego. Ponieważ warunki formalne wymagane przez ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku...
Czytaj więcejEASA – nowa kategoria szybowców 13,5 m Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA wprowadza nową kategorię szybowców niebalastowanych 13.5 m, w klasie światowej sportu szybowcowego. W Krośnie firma PESZKE S.C., w warunkach istotnie konspiracyjnych, bo bez nadzoru polskiej...
Czytaj więcejZielone światło dla Instrument Flight Rules Rating W dniu 18 października eksperci Krajów Członkowskich Unii Europejskiej wydali pozytywną opinię na temat pakietu środków mających na celu sprawienie, by latanie na przyrządach IR (Instrument...
Czytaj więcejPo dłuższej chwili milczenia mamy dla was obszerniejszą niż zwykle fotorelację z ostatnich kilku miesięcy budowy Bąka II. Zaczniemy od usterzenia. W poprzednim artykule (numer 4. „motoszybowce.pl”) opisaliśmy charakterystykę nietypowego usterzenia, tym razem...
Czytaj więcejPróby zastosowania napędu elektrycznego do samochodów oraz modeli latających stały się inspiracją do użycia takiego napędu do motoszybowców. Pierwszą taką próbę zrealizował Niemiec Fred Militzky z Kirchheim unter Teck. Zajmując się modelami...
Czytaj więcejSamolot AF-129 firmy Aviacom to odpowiedź na zmieniające się realia i potrzeby rynku. Lekkie, ekologiczne i zarazem ekonomiczne samoloty będą przyszłością dyspozycyjnego lotnictwa. Już dziś jest niewiele miejsc na świecie, gdzie nie...
Czytaj więcejW dniach 4–7 kwietnia w Poznaniu odbyły się Targi Motor Show. W tegorocznej edycji, poza Salonem Samochodowym oraz Motocyklowym, można było odwiedzić Ogólnopolski Salon Lotniczy AIR PASSION. Była to pierwsza odsłona tego...
Czytaj więcejCo roku wiosną w Orlim Gnieździe we Wrocławiu odbywa się najważniejsza impreza Klubu Lotników Loteczka. Uczestniczą w niej członkowie i sympatycy Klubu, podsumowując swe dokonania z poprzedniego roku . W tym roku spotkanie, zwane Galą...
Czytaj więcejPodczas mojej pracy w SZD dość często, dzięki uprawnieniom pilota doświadczalnego, miałem okazję wykonywać ciekawe loty naszymi konstrukcjami. Tak było także w przypadku Ogara. Pierwsza historia, jaką sobie przypominam, wiąże się z prezentacją motoszybowca...
Czytaj więcejPolski motoszybowiec Fregata ma usterzenie motylkowe. Gdzie i kiedy zostało ono wynalezione? Otóż jego twórcą jest Polak, konstruktor lotniczy, Jerzy Rudlicki. Urodził się on 120 lat temu, 14 marca 1893 r. w Odessie. Jeszcze...
Czytaj więcejTrzeci w historii Festyn Lotniczy w Michałkowie otworzył sezon. Czy zasłuży na tytuł Imprezy Lotniczej Roku w plebiscycie Lotnicze Orły, tak jak druga jego edycja? Czas pokaże, ale atrakcji z pewnością nie brakowało. Festyn przyciągnął...
Czytaj więcejDla tych, którzy kochają latanie i tych, którzy dopiero o nim marzą! Podczęstochowskie lotnisko Rudniki stało się w ostatni weekend maja mekką lotnictwa lekkiego. Na zorganizowanych tu przez Aeroklub Częstochowski targach zaprezentowali...
Czytaj więcejW Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie trwa modernizacja ekspozycji stałej „Agrolotnictwo”. Zmagamy się z przeciwnościami losu, niesprzyjającą aurą, zawiłymi formalnościami. Mamy wielkie plany i nadzieje, i co najważniejsze, osiągnęliśmy również kilka sukcesów. Jeszcze...
Czytaj więcejZ inż. Ryszardem Kędzią rozmawia Mariola Zdancewicz Jesteś pomysłodawcą Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego i pisma „Motoszybowce.pl”, ale zanim zapytam o powód powstania tych inicjatyw, powiedz kim jesteś w życiu? Teraz przedsiębiorcą, ale tak naprawdę to raczej...
Czytaj więcejAglomeracja montrealska jest ważnym ośrodkiem przemysłu lotniczego, a sam Montreal siedzibą wyspecjalizowanej agencji Organizacji Narodów Zjednoczonych – Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization – ICAO). Spotkania z cyklu „Aeromart” organizowane...
Czytaj więcejZgłaszanie zdarzeń W grudniu ubiegłego roku Komisja Europejska przedstawiła propozycję nowych regulacji dotyczących raportowania zdarzeń w lotnictwie cywilnym. Zgodnie z tą propozycją „zdarzenie” oznacza każdy przypadek (wydarzenie), który jest lub mógłby być znaczący...
Czytaj więcejWielkie lotnicze święto w Paryżu 50. Międzynarodowy Salon Lotniczy Paris Air Show to największa i najstarsza tego typu impreza na świecie. Jest symbolem w dziedzinie pokazów i wystaw lotniczych. To tu zbierają się najważniejsi gracze...
Czytaj więcejMOTO-CZAPLE Na motoszybowce przerabiane były także dwumiejscowe szybowce szkolne SZD-10 Czapla. Moto-Czaple mają silnik na wieżyczce nad płatem i śmigło pchające. W 1978 roku Zbigniew Pędziak skonstruował Moto-Czaplę SP-2029 z silnikiem Volkswagen VW 1200...
Czytaj więcejNasz słynny konstruktor szybowców i motoszybowca Bąk, który podczas wojny przyczynił się do rozszyfrowania tajemnicy niemieckich pocisków V-1 i V-2, Antoni Kocjan, był bardzo skromny i dość skryty. Życiorysy większości naszych konstruktorów lotniczych...
Czytaj więcejJego fotografia, wykonana w KL Auschwitz przez obozowe gestapo jako zdjęcie anonimowego więźnia, oznaczonego numerem 4267, przez wiele lat była przechowywana w Archiwum Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Obecnie udało mi się ją...
Czytaj więcejJaki powinien i może być współczesny motoszybowiec turystyczny Gdy w marcu 1932 roku we Lwowie pod kierownictwem prof. inż. Stanisława Łukasiewicza powstawał Instytut Techniki Szybownictwa, przemianowany w 1936 roku na Instytut Techniki Szybownictwa i Motoszybownictwa,...
Czytaj więcejTrudne początki Przygotowanie do zawodów powinno obejmować solidny trening na miejscu, tak by można było zapoznać się ze specyficznymi odmiennościami pogody. Lotnisko Adolfo Gonzales Chaves, miejsce rozgrywania tegorocznych mistrzostw świata leży...
Czytaj więcejTym razem przedstawimy etap prac nad konstrukcją skrzydeł. Skrzydła w „seryjnym” Bąku II (o rozpiętości 10,7 m) mają kształt trapezowy, dlatego każde z szesnastu żeberek – tworzących szkielet skrzydła, różni się od pozostałych (skrajne...
Czytaj więcejZ Piotrem Ołowskim, prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, rozmawia Mariola Zdancewicz Gratulujemy stanowiska. Cieszą nas też Pańskie deklaracje zmian w podejściu Pańskich urzędników do społeczności lotniczej jak i usprawnień wewnętrznych. Czy poczynił Pan już...
Czytaj więcejFLARIS LAR 1 jest pierwszym na świecie biznesowo-rodzinnym odrzutowcem, który został wykonany w najnowszych technologiach preimpregnatów węglowych. Dzięki zastosowanym innowacjom powstała wybitnie lekka, a jednocześnie wytrzymała konstrukcja. Nie jest luksusowym przedmiotem budującym prestiż....
Czytaj więcejMotoszybowiec Ogar jest górnopłatem konstrukcji mieszanej. Była to chyba jedyna konstrukcja SZD budowana na taką skalę, w której połączyliśmy drewno, metal i kompozyty. Przednią część kadłuba, mieszczącą kabinę pilotów z miejscami obok siebie,...
Czytaj więcejNa wstępie trzeba wspomnieć, że przed rozpoczęciem prac nad Ogarem w Polsce powstały, licząc od lat 30-tych ubiegłego wieku, 23 projekty motoszybowców, z czego aż 15 zostało zrealizowanych w postaci prototypów lub krótkich...
Czytaj więcejtargi dla wystawców i miłośników lotnictwa Zgromadzą wystawców sprzętu lotniczego, kupujących, pasjonatów, ale i tych, którzy być może pierwszy raz będą na lotnisku. Zaprezentują najnowocześniejsze maszyny lotnictwa cywilnego. Będą im towarzyszyły treningi lotnicze...
Czytaj więcej31 grudnia spadła ostatnia kartka w kalendarzu na rok 2012. Weszliśmy w nowy rok. Najwyższy czas na podsumowanie sportowej działalności Aeroklubu Polskiego w minionych dwunastu miesiącach. W modelarstwie najwięcej medali w rywalizacji międzynarodowej, bo aż...
Czytaj więcejPierwsze próby przerabiania w Polsce szybowców na motoszybowce zostały podjęte w końcu lat sześćdziesiątych i na początku siedemdziesiątych. Były one prowadzone nieoficjalnie; władze odnosiły się do nich z dezaprobatą. W połowie lat osiemdziesiątych były już...
Czytaj więcejZ Waldemarem Pawlakiem, wicepremierem i ministrem gospodarki, rozmawia Mariola Zdancewicz Na zaproszenie Ministerstwa Gospodarki z wizytą do Polski przyjechał prezydent Europe Air Sports David Roberts. Rozmowy toczyły się głównie wokół obecnych regulacji dotyczących...
Czytaj więcejRozmawia Mariola Zdancewicz Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe w osobie prezesa prof. Waldemara Ratajczaka i wiceprezesa inż. Ryszarda Kędzi było moderatorem spotkania wicepremiera Waldemara Pawlaka z prezydentem Europe Air Sports Davidem Roberstem. Wizyta miała duże znaczenie, zważywszy...
Czytaj więcejZ profesorem Tomaszem Łodygowskim, rektorem Politechniki Poznańskiej, rozmawia Mariola Zdancewicz Ma Pan za sobą dwie kadencje jako prorektor, a w tym roku objął Pan stanowisko rektora Politechniki Poznańskiej. Z jakimi planami? Uważam, że zarządzanie uczelnią...
Czytaj więcejZ Jerzym Domiczem, instruktorem samolotowym I klasy, właścicielem ośrodka szkolenia lotniczego Aerotechnika w Poznaniu, rozmawia Maja Netter Jest Pan jednym z inicjatorów powstania Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego. Jaka myśl przyświecała założycielom? Przede wszystkim chęć rozwinięcia współpracy...
Czytaj więcejKażdego roku pierwsze dni września wypełniają niebo nad Beskidami skrzydlatymi gośćmi. Jednak żadna to atrakcja dla ornitologów. To lotnicy przybywają z okolic bliższych i dalszych, aby podzielić się swoją pasją z mieszkańcami Bielska....
Czytaj więcejDla AP możliwość prezentacji na łamach magazynu jest cenna. Jako organizacja społeczna, podejmująca wiele działań mających na celu tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju rywalizacji sportowej oraz rozwijania pasji lotniczej, chcemy...
Czytaj więcej62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356
© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA