q4x8376Mgr inż. architekt Aleksander Wietrow – urodzony w SanktPetersburgu, absolwent Politechniki Gdańskiej (1977 r.). Od 2004 r. związany z Aeroklubem Północnego Mazowsza w Przasnyszu. Od 2005 r. prezes spółki branży lotniczej Aviacom.pl. Współtwórca samolotu AF-129. Oprócz lotnictwa, pasjonuje się strzelectwem sportowym oraz literaturą i badaniami naukowo-technicznymi. 

 

Rozmawia Maja Netter

Proszę pochwalić się samolotem AF-129, którego projekt techniczny pokazany na okładce poprzedniego numeru wzbudził duże zainteresowanie.

Samolot AF-129 został zaprojektowany z naciskiem na ekologię, funkcjonalność i bezpieczeństwo. Podczas pracy konstruktorzy wprowadzili wiele nowatorskich rozwiązań. Dodatkowo postawili na nowoczesny design, co jest szczególnie istotne biorąc pod uwagę aspekt marketingowo – sprzedażowy. Udało się wyznaczyć nowy trend dla samolotów ultralekkich. Innowacją jest zastosowanie silnika z tyłu samolotu, co oprócz właściwości lotnych znacząco wpływa na obniżenie poziomu hałasu w kabinie.

Mówicie Państwo, że jest w tym samolocie wiele nowoczesnych rozwiązań w kwestii ergonomii, bezpieczeństwa i ekologii. Czy tak jest w istocie?

Zdecydowanie tak. Kabina zapewnia ponadprzeciętny komfort podróżowania i niespotykaną dotąd w samolotach widoczność. Zastosowany napęd oraz właściwości aerodynamiczne zapewniają prędkość przelotową na poziomie 216km/h. Dzięki cechom szybowcowym, pozwala na wyłączenie silnika podczas lotu i kontynuowanie lotu, wraz z lądowaniem. Samolot potrzebuje do startu oraz lądowania zaledwie 150 m. Dzięki nowatorskiej konstrukcji, tj. wydzielonej kabinie, komory bagażowej oddzielającej komorę silnikową oraz przy zastosowaniu nowoczesnej jednostki napędowej, uzyskano bardzo dobry poziom wyciszenia. Statek został wykonany całkowicie z kompozytów polimerowych, które przy bardzo wysokiej wytrzymałości i elastyczności zapewniają bardzo niską wagę.

Komentując to, silnik dużo pali. Czy w następnych samolotach zamierza Pan zmienić go na ekonomiczniejszy Rotax 912iS z wtryskiem? 

Analizujemy możliwość zastosowania nie tylko silników Rotax. Przewidujemy użycie różnych napędów.

Jeśli chodzi o silnik pchający, kto był pierwszy, Pan czy Amerykanie, którzy budują statek Icon A5?

Wykorzystanie silnika pchającego absolutnie nie wynikało z naśladownictwa, czy pierwszeństwa, a z konieczności konfiguracji samolotu dwubelkowego, przyjaznego człowiekowi.

Z czym miał Pan największy problem, podejmując się trudu budowy nowatorskiej konstrukcji lotniczej?

Trudność wynikała z nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych oraz czasochłonności eksperymentów, nie wspominając o kosztach.

 q4x8453Na jakim etapie jest sprawa oblotu AF-129, szczególnie w obliczu śmierci pilota oblatywacza Bogusława Mrozka?

Za wcześnie, by odpowiadać na to pytanie... Lepszego pilota od „Bodka” nie było i nie będzie.

Do jakiej kategorii można zaliczyć AF-129 i jak będzie go Pan certyfikował? Czy podjął Pan decyzję o klasyfikacji w kategorii motoszybowiec turystyczny?

W założeniach projektowych AF-129 miał być samolotem w kategorii UTL. W trakcie badań uzyskaliśmy wyniki kwalifikujące go do kategorii LSA, następnie okazało się, że może spełniać warunki motoszybowca turystycznego. Kolejne loty doświadczalne pokażą, w jakiej kategorii będzie certyfikowany.

Jakie widzi Pan realne szanse na budowę tego samolotu w najbliższych latach w naszym kraju?

Prowadzimy rozmowy z partnerami strategicznymi, nie tylko z Polski, będąc na etapie wdrożeń do produkcji. Czas pokaże.

Czy ma Pan pomysły na kolejne projekty?

Tak. Pracujemy nad modelem dwusilnikowego, dwuosobowego samolotu UTL, w układzie „tandem”, z zastosowaniem podwozia umożliwiającego start z terenu „przygodnego”.

Myśląc o produkcji seryjnej trzeba stworzyć sieć serwisu, obsługi i części zamiennych, czy jest Pan na to gotów?

To zagadnienie jest oczywiście bardzo istotne. Obecnie nie jesteśmy gotowi.

Czy rynek wtórny samolotów to problem?

Nie zajmujemy się rynkiem wtórnym.

Na jakim etapie jest budowa drugiego prototypu?

Wykonanie drugiego prototypu uzależnione jest od szeregu czynników, jednym z nich jest kwestia finansowania.

Czy nie potrzebuje Pan wsparcia środowiska lotniczego, choćby takiej organizacji jak Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe?

Oczywiście, jestem otwarty na propozycje.

Czy zechce Pan zostać znaczącym członkiem naszego stowarzyszenia? 

O tym zdecyduję po uruchomieniu produkcji statków powietrznych.

 

 Samolot AF-129 został objęty Europejskim Wzorem Przemysłowym wydawanym przez Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OAM). Ponadto, konstruktorzy otrzymali list gratulacyjny od Podsekretarza Stanu z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczący opracowania konkursowego pod nazwą „Demonstrator Ultralekkiego Samolotu Nowej Generacji Wykonanego z Kompozytów Polimerowych”, zaś w październiku 2010 r. podczas VI Targów Techniki Przemysłowej, Nauki i Innowacji Technicon – Innowacje 2010, firma Aviacom.pl otrzymała złoty medal konkursu Innowacje 2010 oraz nagrodę specjalną – Puchar Marszałka Województwa Pomorskiego za budowę samolotu ultralekkiego nowej generacji. W listopadzie 2012 r. Aviacom.pl otrzymała Certyfikat „Dobry Wzór 2012”, przyznany przez ekspertów Instytutu Wzornictwa Przemysłowego za wyprodukowany samolot AF-129. 

fot. Andrzej A. Mroczek

Lotnisko macierzyste

biernatyAirport Biernat

62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356

Znajdź na mapie »

Fregata J6

Więcej…

© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA