20-07-2013 end- 196W lipcu w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego (PSM), odbyło się zebranie poświęcone przygotowaniu Stowarzyszenia do uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego.

Ponieważ warunki formalne wymagane przez ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zostały przez PSM spełnione, zarząd podjął jednomyślną uchwałę umożliwiającą rozpoczęcie procedury administracyjnej w tej sprawie.

Przyznanie statusu organizacji pożytku publicznego umożliwi PSM wypełnianie jeszcze w większym stopniu jego misji, którą jest propagowanie idei lotnictwa powszechnego. W ten bowiem sposób, innowacje, technika oraz piękno mogą obejmować coraz większe grupy społeczeństwa polskiego – powiększając tym samym bezcenny w obecnych czasach kapitał ludzki.

 

17. Szybowcowe Mistrzostwa Europy FAI w Ostrowie Wielkopolskim

Zawody szybowcowe organizowane są w Aeroklubie Ostrowskim już od ponad 20 lat. Rozegrane w dniach 5-20 lipca Mistrzostwa Europy były już drugim tego rodzaju wydarzeniem na lotnisku w Michałkowie, wcześniej, w roku 1998 odbyły się 4. Mistrzostwa Europy w Akrobacji Szybowcowej FAI. W przyszłym roku organizowany jest Ostrów Glide,
a organizatorzy spodziewają się nie mniejszego zainteresowania ze strony ekip zarówno krajowych jak i zagranicznych. 

W imprezie udział wzięło 130 szybowników z 24 krajów. Rywalizacja odbyła się w czterech klasach: standard, klubowej, światowej oraz 20-metrowej.

Polacy wywalczyli pięć z dziewięciu medali. W klasie standard bezkonkurencyjny był Sebastian Kawa. Podium uzupełnili: Łukasz Wójcik – srebro, Paweł Wojciechowski – brąz. W klasie club Jakub Barszcz wylatał srebro i Łukasz Błaszczyk brąz. 

 

Gościnnie w spotkaniu uczestniczył Jaroslav Vach z Czech, który przyjechał do Poznania przy okazji pobytu w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie na 17. Szybowcowych Mistrzostwach Europy pełnił funkcję członka komisji technicznej. Udało nam się z nim porozmawiać.

Był Pan długoletnim trenerem czeskiej kadry narodowej w szybownictwie, proszę o kilka słów o sobie.

Moja kariera lotnicza rozpoczęła się 26 października 1958 roku kiedy odbyłem swój pierwszy samodzielny lot. Wylatałem 2,5 tysiąca godzin na szybowcach i tysiąc na samolotach. Byłem członkiem czechosłowackiej reprezentacji szybowcowej, następnie jej trenerem w latach 1970-1973, a od 1975 do 1999 roku, Republiki Czeskiej. W latach 1975-2007 jako delegat Aeroklubu Czechosłowacji, później Czech, działałem w Międzynarodowej Komisji Szybowcowej FAI (IGC FAI). W latach 2003 i 2004 pełniłem funkcję wiceprezesa tej organizacji.
Od 1997 r. działałem jako inspektor techniczny (steward), członek jury w różnych mistrzostwach IGC FAI. Teraz mam 70 lat i jestem na emeryturze – jednak bardzo pracowitej. Reprezentuję niemiecką firmę produkującą szybowce Schempp-Hirth, ponadto LX Navigation, znanej z systemów nawigacyjnych LX NAV i Naviter w Republice Czeskiej oraz Słowackiej. 

Ilu wyszkolił Pan mistrzów?

Trenowałem zarówno kobiety jak i mężczyzn. Mogę pochwalić się czternastoma mistrzyniami Europy i jednym mistrzem świata.

Co Pan robi w tej chwili w Polsce?

Nie wspomniałem, że współpracuję z Fédération Aéronautique Internationale, międzynarodową federacją zrzeszającą aerokluby narodowe, której podstawowym celem jest rozwój lotnictwa sportowego oraz kontrola i nadzór zawodów lotniczych. Z ramienia tej organizacji na 17. Szybowcowych Mistrzostwach Europy w Ostrowie Wielkopolskim pełniłem funkcję członka komisji technicznej. Moim zadaniem była pomoc, zarówno zawodnikom jak i organizatorom w przestrzeganiu obowiązujących norm i praw. 

Proszę powiedzieć jak z perspektywy własnego doświadczenia ocenia Pan szybownictwo i motoszybownictwo w naszym kraju?

Polskie szybownictwo było i nadal jest jednym z najlepszych w świecie. Przykładem jest Sebastian Kawa, niekwestionowany wielokrotny Mistrz Świata i Europy. To fenomen na skalę światową. Jest najlepszy, ale także inni polscy piloci świetnie sobie radzą. Uważam, że Jacek Dankowski, trener Polskiej Kadry Narodowej jest bardzo dobrym, nawet jednym z najlepszych trenerów na świecie.

Miło to słyszeć. A jak to wygląda w Czechach?

Mamy również dobre wyniki. Na zawodach w Ostrowie Wielkopolskim, w kategorii klubowej zawodnik czeski – Roman Mracek pierwszy został Mistrzem Europy. Rozwija się u nas turystyka lotnicza, a motoszybownictwo odgrywa dużą rolę, jest możliwość latania i trenowania. Oferujemy także kursy na licencję pilota prywatnego, także w wersji light. Trzymam kciuki za to żeby również w Polsce wzrosła rola motoszybowców. Gratuluję też pisma „Motoszybowce.pl”, obserwuję lotniczą prasę od lat, a to wydawnictwo niewątpliwie się wyróżnia.
Bardzo podoba mi się zarówno sposób podejścia do tematu jak i oprawa graficzna. 

Lotnisko macierzyste

biernatyAirport Biernat

62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356

Znajdź na mapie »

Fregata J6

Więcej…

© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA