gp10fot 1

EASA – nowa kategoria szybowców 13,5 m

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA wprowadza nową kategorię szybowców niebalastowanych 13.5 m, w klasie światowej sportu szybowcowego. 

fot 3 W Krośnie firma PESZKE S.C., w warunkach istotnie konspiracyjnych, bo bez nadzoru polskiej władzy lotniczej, stworzyła prototyp takiego szybowca o niestandardowych cechach. Został oblatany, z bardzo pozytywnym rezultatem dnia 24 września 2013 r. na lotnisku Jaromer w Czechach przez pilota oblatywacza Juraja Cekana. Autorem projektu i konstruktorem szybowca GP 10 z napędem jest Pan Grzegorz Peszke, współwłaściciel i dyrektor techniczny firmy PESZKE S.C.

Dotychczasowy dorobek tego niezwykle utalentowanego konstruktora to projekty od GP 1 do GP 7 we współpracy z czeskimi firmami lotniczymi – Jihlavan Airplines s.r.o. oraz Skyleader a.s. Były wśród nich minimum dwa modele samolotów spełniających wymagania europejskiej klasy UL i amerykańskiej LSA.

fot 8 Oto spostrzeżenia i opinia naszego wielokrotnego mistrza świata w szybownictwie, Sebastiana Kawy, gdy zapoznał się z konstrukcją: „Szybowiec swoim filigranowym kształtem przypomina Dianę z ogonem rozwiązanym w bardziej klasyczny sposób (…) można podziwiać bardzo udany kadłub, który można podnieść jedną ręką, oraz całkowicie węglowe skrzydło, jakie jedna osoba spokojnie utrzyma pod pachą, tego jeszcze w szybownictwie nie było…”

Szybowiec budowany będzie w trzech wersjach. Aktualnie realizowany jest model z napędem elektrycznym, który na wiosnę zostanie zaprezentowany na targach lotniczych we Friedrichshafen. Druga z wersji będzie wyczynowa, ma wystartować w 2015 r. w szybowcowych Mistrzostwach Świata w klasie 13,5 m. Trzecia wersja, najprostsza i najtańsza, czyli bez napędu, to tzw. wersja standardowa.

fot 4 Optymalna masa startowa, przy ciężarze własnym 100 kg, wynosi 220 kg. Dla wersji wyczynowej istnieją duże rezerwy obciążenia, bowiem zbyt lekka konstrukcja nie osiąga dużej dynamiki przelotu. Optymalna masa startowa dla tej wersji to 270 kg.

Dopuszczalna prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Szybowiec ma przedni środek ciężkości, co się rzadko zdarza. Fakt ten wynika z ogólnej małej masy płatowca. W stateczniku pionowym umieszczony został jedenastolitrowy zbiornik balastowy, aby móc balastować pilotów o zróżnicowanej wadze, ponieważ siedzą oni poza środkiem masy szybowca.

Optymalne położenie środka ciężkości dla tego szybowca to 40% SCA, choć został oblatany z pustym zbiornikiem balastowym dla położenia środka ciężkości 10% SCA.

Jako nietypowe rozwiązania konstrukcyjne zastosowano również napędy popychaczowe z rur węglowych,  które dzięki ułożyskowaniu wzdłużnemu pracują bardzo precyzyjnie z maleńkimi oporami.

Dla poprawy bezpieczeństwa szybowiec zostanie wyposażony w pulsacyjne oświetlenie, natomiast dla poprawy komfortu przewidziano regulowane pedały i kąt pochylenia oparcia siedziska oraz podłokietniki. 

fot 6 W wersji z napędem elektrycznym źródłem energii będzie akumulator o wadze 26 kg, który pozwoli na start i trzykrotne osiągnięcie wysokości 500 m lub jeden start i dolot na odległość 100 km. W tej wersji będzie również elektrycznie chowane podwozie.

Na wyposażeniu dodatkowym zamontować można spadochronowy system ratunkowy, raczej nie jest spotykany w szybowcach, podnosząc bezpieczeństwo bierne
pilota i konstrukcji. 

Istnieje pogląd, iż bezpieczniej jest, gdy pilot ratuje się razem z szybowcem, niż wykonuje skok na spadochronie. Odpalenie spadochronu trwa 1,2 sekundy, a następne 0,5 sekundy to jego rozwinięcie. Do otwarcia wystarczy wysokość 20 m i prędkość 100 km/h.

Producent szacuje, że wersja z napędem elektrycznym będzie kosztować ok. 65-70 tys. euro. Wersja bez napędu będzie sporo tańsza.

 

Lotnisko macierzyste

biernatyAirport Biernat

62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356

Znajdź na mapie »

Fregata J6

Więcej…

© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA