Q4X8423-HDR2

Samolot AF-129 firmy Aviacom to odpowiedź na zmieniające się realia i potrzeby rynku. Lekkie, ekologiczne i zarazem ekonomiczne samoloty będą przyszłością dyspozycyjnego lotnictwa. Już dziś jest niewiele miejsc na świecie, gdzie nie stanowią podstawy lokalnego transportu lotniczego.

Wsamolocie AF-129 wprowadzono wiele nowatorskich rozwiązań, między innymi w kwestiach ergonomii, bezpieczeństwa i ekologii. Jest bardzo ekonomiczny, zarówno w eksploatacji, jak i produkcji. Dzięki niemu wyznaczony został nowy trend dla samolotów ultralekkich. 

Samolot AF-129

Dwumiejscowy, jednosilnikowy samolot w konfiguracji średniopłata z dwiema belkami ogonowymi i usterzeniem motylkowym, ze śmigłem pchającym i wygodną ergonomiczną przestrzenią pasażerską. Samolot przystosowany do lotów VFR („Visual Flight Rules”) w dzień w ramach kategorii LSA („Light Sport Aircraft”). Konstrukcja skorupowa całkowicie wykonana z kompozytu węglowego. Skrzydło wyposażone w klapy i lotki, zbiorniki paliwa w skrzydłach. Kadłub z dużymi przeszklonymi drzwi otwieranymi do góry oraz hermetyczną komorą bagażową za plecami pilotów, oddzielającą komorę silnikową. Kabina pasażerska o szerokości 126 cm z dwoma wygodnymi niezależnymi fotelami i 4-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Usterzenie motylkowe w układzie odwróconego V.

Układy sterowania popychaczowe. Samolot napędzany silnikiem Rotax 914 UL o mocy 100 KM wraz z trójłopatowym stałym śmigłem o średnicy 1,70 m. Na samolocie zainstalowany system ratunkowy GRS. Podwozie trójkołowe z kompozytową golenią podwozia głównego i kółkiem przednim sterowanym na ziemi.

Głównym konstruktorem samolotu AF-129 jest mgr inż. Andrzej Frydrychewicz, mający w swoim dorobku konstrukcję tak znanych samolotów jak PZL-104 Wilga, PZL-106 Kruk czy PZL-130 Orlik. 

Prototyp został oblatany 13 czerwca 2011 roku na lotnisku w Mielcu. Obecnie priorytetem jest wprowadzenie go do seryjnej produkcji.

 

11 wyróżników samolotu AF-129

Widoczność panoramiczna – „helikopterowa”

Dzięki specjalnej kabinie uzyskano niespotykaną dotąd w samolotach widoczność. Niesłychanie ważny element, biorąc pod uwagę jedną z możliwości zastosowania samolotu do lotów biznesowych, szkoleniowych, obserwacyjnych oraz rekreacyjnych. 

Doskonałość szybowca

Samolot został zaprojektowany, czerpiąc najlepsze rozwiązania techniczne i aerodynamiczne z szybowców. Samolot dzięki właściwościom szybowcowym pozwala na wyłączenie silnika podczas lotu i kontynuowanie lotu szybowcowego, łącznie z lądowaniem.

Prędkość szybkiego samolotu

Zastosowany napęd wraz ze świetnymi właściwościami aerodynamicznymi zapewniają prędkość przelotową na poziomie 216 km/h.

Krótki start i lądowanie

Samolot potrzebuje do startu oraz lądowania zaledwie 150 m. Dzięki temu może on być z powodzeniem wykorzystywany w bardzo trudnych warunkach, w których ukształtowanie terenu nie pozwala na start oraz lądowanie innym samolotom.

Ergonomiczna kabina z wygodą wsiadania i wysiadania

Konstrukcja kabiny została zaprojektowana tak, aby wsiadanie i wysiadanie z samolotu było wygodne. Ponadto taka konstrukcja kabiny zapewnia ponadprzeciętny komfort podróżowania.

Bezpieczeństwo lotu

Wynikające z doskonałości płatowca i wyposażenia w spadochron ratunkowy, strefa pracy śmigła zabezpieczona poprzez belki ogonowe.

Zmniejszone zużycie paliwa i hałasu

Aerodynamika samolotu pozwala na zmniejszeniu oporu powietrza, powodując niskie zużycie paliwa przy wysokiej prędkości przelotowej. Dzięki nowatorskiej konstrukcji samolotu: wydzielonej kabinie, komorze bagażowej oddzielającej komorę silnikową oraz zastosowaniu nowoczesnej jednostki napędowej uzyskano bardzo dobry poziom wyciszenia samolotu w trakcie lotu. Jest to bardzo ważny element, biorąc pod uwagę zasięg samolotu na poziomie 1600 km.

Lekka nowatorska konstrukcja

Konstrukcja została wykonana całkowicie z kompozytów polimerowych, które przy bardzo wysokiej wytrzymałości i elastyczności zapewniają bardzo niską wagę. 

Design wyznaczający nowy, właściwy trend dla samolotów ultralekkich. Samolot został objęty Europejskim Wzorem Przemysłowym wydawanym przez Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OAM).

Duży zasięg lotu w komfortowych warunkach

Wyposażenie samolotu w opcje do zadań specjalnych

 

Podstawowe
dane techniczne:

Długość 5,0 m

Wysokość 1,90 m

Rozpiętość 13,50 m

Maksymalny ciężar w locie 475,5 kg

Ładunek max 240 kg

Paliwo max 190 kg

Zasięg max 1600 km

Prędkość przelotowa 80% 216 km/h

Prędkość przeciągnięcia 81 km/h

Wznoszenie 6 m/s

Doskonałość 22

Rozbieg 150 m

Dobieg 150 m

Lotnisko macierzyste

biernatyAirport Biernat

62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356

Znajdź na mapie »

Fregata J6

Więcej…

© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA