dsc05185Dla tych, którzy kochają latanie i tych, którzy dopiero o nim marzą! 

Podczęstochowskie lotnisko Rudniki stało się w ostatni weekend maja mekką lotnictwa lekkiego. Na zorganizowanych tu przez Aeroklub Częstochowski targach zaprezentowali się producenci i dystrybutorzy samolotów, sprzętu motoparalotniowego, wyposażenia lotniczego oraz ośrodki szkolenia lotniczego. Swoją ofertę przedstawiło 46 wystawców. Wśród uczestników byli doświadczeni piloci poszukujący nowości, ale i ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z lataniem. Gościliśmy też Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe i reprezentujący je ogólnopolski kwartalnik „Motoszybowce.pl”, z którym współpracujemy od ubiegłego roku. Stowarzyszenie pokazało swój sztandarowy statek powietrzny – motoszybowiec J6 Fregatę, która była wręcz oblegana przez zwiedzających.

Co chwilę nad lotniskiem prezentowały się w locie wystawiane na targach samoloty, wiatrakowce i motolotnie. Krążyły szybowce i motoparalotnie. 

Grzegorz Chrzanowski przyjechał z grupą znajomych aż z Nysy. – Za tydzień zaczynam szkolenie paralotniowe. Podoba mi się lotnictwo. Jeśli okaże się, że to jest to, o co chodzi mi w życiu, zacznie się dalsza zabawa, kolejne szkolenia i prawdziwe latanie – mówi. – Na razie obserwuję, chłonę to, co się tu dzieje

Patrzę na skoczków spadochronowych i też chcę skoczyć. Widzę motoparalotniarzy i chciałbym choć w części robić takie cuda w powietrzu jak oni. Obserwuję szybowników i pilotów samolotowych i zazdroszczę im, że czują się tak swobodni w powietrzu – mówi Sergiusz Pawłowski, który przyjechał z żoną i dwójką dzieci. – Nie sądziłem, że jest tyle możliwości uprawiania lotnictwa. Coraz bardziej nowoczesny sprzęt – na różną kieszeń oraz różnorodne formy latania. Wygląda to ekscytująco i bardzo zachęca do tego, aby spróbować, jak tam jest w powietrzu. Może takim jak ten – wskazuje na wystawiany na rudnickich targach samolot Skyleader 500, dwumiejscowy dolnopłat o poszyciu metalowym i stałym, trójkołowym podwoziu. To samolot przeznaczony głównie do lotów rekreacyjnych, który sprawdza się jako samolot szkoleniowy lub do lotów specjalnych. Jest zarejestrowany w Czechach jako ultralekki, dopuszczony do wagi 600 kg. 

To bardzo ekonomiczny samolot z pojemnością 120 litrów paliwa do skrzydeł – po 60 litrów do każdego zbiornika. Jego średnie zużycie to 12 litrów na godzinę – informuje pilot Tadeusz Szczerba, dyrektor Skyleader Polska, który jest dystrybutorem czeskiego producenta. – Ma chowane podwozie i osiąga prędkość w granicach 240 km na godzinę

Uwagę zwiedzających zwracał, zarówno na ziemi jak i w powietrzu, amerykański samolot Carbon Cub EX dystrybuowany przez Directsky, europejskiego dilera na Europę i Rosję. To właśnie ta firma została wyróżniona statuetką w zakresie lotnictwa ogólnego.

Pochodzi z Alaski. Tam nie ma dróg, jedynym środkiem transportu jest samolot. Jest on jak u nas rower – mówi Kamil Skorupski, dyrektor Directsky. – To wygodny samolot i łatwy w pilotażu. Może wszędzie wylądować: na plaży, skałach, a nawet w wodzie głębokiej na pół metra. Dlatego ma tak wielkie koła. Potrzebuje niewiele miejsca, zarówno na start, jak i lądowanie, i ma bardzo szybkie wznoszenie. 

Za najlepszą ofertę w zakresie samolotów ultralekkich statuetkę zdobył nowoczesny samolot ultralekki Virus SW.
To ultraekonomiczny samolot z silnikiem Rotax 912 o 100 KM i ma ultra wysokie osiągi przelotowe: prędkość przelotową na poziomie 270 km/h przy spalaniu 17,5 l na godzinę lotu – informuje Krzysztof Będkowski, właściciel firmy Skydream, reprezentującej słoweńską firmę Pipistrel. – Potrafi przelecieć na jednym zbiorniku półtora tysiąca kilometrów. To dystans od startu do lądowania.

Organizatorzy Para Rudnik w zakresie serwisu technicznego wyróżnili Flow Technics – inżynierską firmę, która zajmuje się projektowaniem i produkcją urządzeń, instalacji i wyposażeniem do transportu, przeładunku i magazynowania paliw płynnych, zwłaszcza w urządzeniach do paliw lotniczych. W dziedzinie nowych rozwiązań lotniczych statuetkę przyznano firmie Paranirvana, oferującej części paralotniowe, a w zakresie paralotniarstwa Paraelement – producentowi napędów paralotniowych, dealera Dudek Paragliders, Icaro 2000. Spośród ośrodków szkolenia lotniczego wyróżniono firmę Aerokrak. 

Honorowy patronat nad imprezą objął marszałek województwa śląskiego. Targom towarzyszyły Mikrolotowe Mistrzostwa Polski oraz zawody inaugurujące Polską Ligę Motoparalotniową. 

fot. Wioletta Gradek-Konieczna, Maja Netter 

Lotnisko macierzyste

biernatyAirport Biernat

62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356

Znajdź na mapie »

Fregata J6

Więcej…

© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA