samolot-An-2R-2W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie trwa modernizacja ekspozycji stałej „Agrolotnictwo”. Zmagamy się z przeciwnościami losu, niesprzyjającą aurą, zawiłymi formalnościami. Mamy wielkie plany i nadzieje, i co najważniejsze, osiągnęliśmy również kilka sukcesów.

Jeszcze w ubiegłym roku rozpoczęliśmy współpracę ze środowiskami agrolotniczymi, które czuwają nad merytoryczną stroną modernizowanej ekspozycji i pomagają w pozyskiwaniu eksponatów. Bogata wiedza oraz doświadczenie zawodowe przyczyniają się do wzbogacania zawartości ekspozycji oraz jej naukowej integralności. Kolejnym sukcesem było zdobycie dofinansowania dla naszego projektu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które pozwoliło na wdrożenie w życie planów, związanych z konserwacją samolotów rolniczych (CSS-13 i PZL-106 BR Kruk) i zakupem wyposażenia technicznego wystawy. Z początkiem nowego roku poczyniliśmy próby zdobycia dodatkowych sponsorów. Efektem tych starań jest zaangażowanie się Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik w zakresie współfinansowania prac konserwacyjnych śmigłowca rolniczego Mi-2R. Opisywany śmigłowiec jest w trakcie kompletowania osprzętu agrotechnicznego, przekazanego od kolejnego sponsora – firmy Heliseco.

Wraz z wiosną prace w Szreniawie nabrały tempa. Pod ekspozycję zewnętrzną został przeznaczony większy teren. Rozpoczęliśmy też „naziemne manewry”. Zostały zmontowane eksponaty po konserwacji i w stanie ekspozycyjnym – samoloty An-2R oraz PZL-104 Wilga. W pracach montażowych czynny udział wzięli koledzy z Piły i Leszna, którzy dodatkowo w imieniu Centralnej Szkoły Szybowcowej AP przekazali śmigło do Wilgi. Dwa kolejne samoloty: Let L-200D Morava i PZL M-15 Belphegor zostały zinwentaryzowane i będą poddane konserwacji w przyszłym roku. Całą wiosnę w warsztacie renowacyjnym spędził samolot CSS-13. Z Muzeum wyjechał „z duszą na ramieniu” – konstrukcja drewniano-płócienna nie jest niestety zbyt odporna na upływający czas. Wrócił do nas w chwale i blasku fleszy w maju. Konstrukcję drewnianą wzmocniono i uzupełniono. Wszystkie te zabiegi pozwolą nam już niedługo cieszyć się wyremontowanym obiektem przez wiele lat, a nawet… unieść w powietrze. Kabina pilota również została poddana renowacji oraz odtworzono system agrotechniczny samolotu. Na kadłubie, w miejscu drugiego pilota, zamocowano wiatraczek i rurę z otworem zasypowym na chemikalia sypkie. Pod kadłubem podwieszono tunel rozpylający. Całość jest odwzorowaniem konstrukcji używanej w Polsce do opylania pól i lasów w latach 40. i 50., do czasu pojawienia się nowego samolotu rolniczego PZL-101 Gawron (będącego licencyjną wersją samolotu Jak-12). Pod koniec maja rozpoczęły się prace
renowacyjno-konserwacyjne przy kolejnym eksponacie – samolocie PZL-106 BR Kruk. Obiekt został już przetransportowany do specjalistycznego warsztatu, gdzie zostanie oczyszczony, zabezpieczony antykorozyjnie, uzupełniony o elementy zewnętrzne i na koniec pomalowany wg oryginalnej kolorystyki. Następnym obiektem jest śmigłowiec Mi-2R, wymagający prac konserwacyjnych, które należy wykonać jeszcze przed otwarciem ekspozycji. Jeszcze innym eksponatem jest PZL M-18 Dromader, wymagający tylko prac lakierniczych i który czeka cierpliwie na swoją kolej na lotnisku w Mielcu. Ostatnim obiektem, którym zajmiemy się w tym roku, będzie samolot PZL-101 Gawron, będący wyjątkowy z co najmniej dwóch powodów. Pierwszy to płócienne poszycie skrzydeł, którego wymiany mogą podjąć się wyłącznie najlepsi fachowcy. Drugi powód to wyposażenie agrotechniczne – oryginalna pompa, orurowanie i dysze opryskowe czynią naszego Gawrona prawdziwym unikatem w skali światowej.

Równocześnie w Szreniawie trwają prace ziemne, związane z przygotowaniem terenu pod ekspozycję zewnętrzną. Jedna część tego terenu wymaga wyrównania, wybronowania, utwardzenia i obsiania trawą. W drugiej części musimy dodatkowo usunąć elementy starej drogi wewnętrznej, która koliduje z planem wystawy. Dzięki tym zabiegom otrzymamy teren wystawienniczy, po którym zwiedzający będą mogli swobodnie się przemieszczać. „Agrolotnictwo” to również ekspozycja wewnętrzna, umiejscowiona w wyremontowanej stodole. To tutaj zwiedzający zapoznają się z historią lotnictwa gospodarczego, technologiami oprysków, opylania i gaszenia pożarów, obejrzą tematyczne filmy i zdjęcia, zapoznają się z biuletynami i ulotkami promocyjnymi firm związanych z usługami agrolotniczymi, zobaczą jak wyglądają i dotkną urządzeń montowanych w samolotach rolniczych. Głównym punktem ekspozycji będzie samolot CSS-13 na tle wielkoformatowej panoramy przedstawiającej lotnisko robocze. Nie zabraknie oczywiście miejsca dla najmłodszych lotników, dla których przygotowujemy zajęcia edukacyjno-plastyczne. 

Otwarcie wystawy stałej „Agrolotnictwo” zostało zaplanowane na jesień. Przy okazji ponawiamy swoją propozycję współpracy dla każdego, kto chciałby się podzielić swoimi pamiątkami związanymi z historią polskiego agrolotnictwa i umieścić je na modernizowanej ekspozycji – prosimy o kontakt z Muzeum ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. ).

Projekt Modernizacja wystawy stałej „Agrolotnictwo” uzyskał wsparcie firmy Aeroplan z Wrocławia.

Przemysław Jankowski jest adiunktem w MNR w Szreniawie

 

Lotnisko macierzyste

biernatyAirport Biernat

62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356

Znajdź na mapie »

Fregata J6

Więcej…

© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA