Wielkie lotnicze święto w Paryżu

50. Międzynarodowy Salon Lotniczy

Paris Air Show to największa i najstarsza tego typu impreza na świecie. Jest symbolem w dziedzinie pokazów i wystaw lotniczych. To tu zbierają się najważniejsi gracze branży z całego świata, którzy prezentują najnowsze rozwiązania technologiczne. Powszechna jest opinia, że obecność tutaj jest obowiązkowa! Chcąc zrobić niespodziankę czytelnikom i sprawdzić jak idzie podbój świata przez prezentowany na naszych łamach polski odrzutowiec Flaris Lar 1, redakcja wyruszyła do Paryża!

img-7027„50. Międzynarodowy Salon Lotniczy okazał się wielkim sukcesem – wyróżnił się rekordową liczbą wystawców, potwierdzonymi zamówieniami o łącznej wartości przekraczającej 150 mld dolarów i specjalnie wykonanym dla prezydenta Francji przelotem Airbusa A350 XWB, zaledwie kilka dni po jego dziewiczym locie” – stwierdził Emeric d’Arcimoles, prezes Salonu, który wskazał, że „wystawa Careers Plane wraz z Forum Lotniczym GIFAS (francuskiego stowarzyszenia branż sektora lotniczego) GIFAS Air & Space Forum, umożliwiły 70000 głównie młodym odwiedzającym spotkanie z pracodawcami z branży – inżynierami, technikami i operatorami – którzy reprezentowali 50 przedsiębiorstw z przemysłu lotniczego we Francji. Ta inicjatywa rekrutacji i zatrudnienia prezentuje zawody z tego sektora w jak najlepszym świetle”. Pierwsze cztery dni zarezerwowane były dla zaproszonych gości, głównie przedstawicieli branży lotniczej i oficjeli, wystawców oraz akredytowanych dziennikarzy. Szeroka publiczność mogła oglądać pokazy od piątku do niedzieli. 

Prestiżowe targi rozpoczęły się w poniedziałek 17 czerwca na paryskim lotnisku Le Bourget, gdzie znajduje się także najstarsze na świecie muzeum lotnictwa i kosmonautyki z około 19 tys. eksponatów. Lotnisko to olbrzymi teren z kilkoma wielkimi halami, w których pokazano  produkty z całego świata, począwszy od najmniejszej śrubki potrzebnej do budowy najdrobniejszej części samolotu przez silniki i modele samolotów z przekrojami wnętrza, po gotowe do kupna maszyny.  Jak zwykle były zapierające dech w piersiach prezentacje pod gołym niebem najefektowniejszych i największych maszyn na świecie, zarówno w lotnictwie cywilnym, jak i wojskowym. Nie zabrakło też latających modeli przyszłości. Tegoroczne show zbiegło się z 60-leciem istnienia zespołu akrobacyjnego Francuskich Sił Powietrznych – Patrouille de France. To właśnie oni, lecąc na swoich Alpha Jetach w towarzystwie Airbusa A400M, rozpoczęli pokazy dynamiczne. 

Od pierwszych chwil istnienia Paris Air Show trzymał rękę na pulsie międzynarodowego rynku lotniczego i był świadkiem jego rozwoju na przestrzeni lat. Konkurencja pomiędzy głównymi graczami branży przyczyniła się do dużego i szybkiego postępu technicznego i technologicznego. 

Kolejna – 51. edycja  Międzynarodowego Salonu Lotniczego odbędzie się na lotnisku Le Bourget w dniach od 15 do 21 czerwca 2015 r.

 

 

2215 wystawców (4,8% więcej niż w 2011 r.) z 44 krajów 

52 000 m² stoisk otwartych

340 stoisk zabudowanych składających się łącznie na 37 000 m² powierzchni zakrytej

43 000 m² powierzchni wystawienniczej na wolnym powietrzu, w tym 25 000 m² w obiektach wystawienniczych

30 pawilonów narodowych

Odwiedzający:

Osoby z branży: 139 273 (odnotowano 8% spadek
w porównaniu z 2011 r.) 

Publiczność: 176 299 (odnotowano  13,5% spadek w porównaniu z 2011 r.)

 

Oficjalne delegacje/wizyty:

Prezydent Republiki Francuskiej (piątek) wraz z premierem (inauguracja) i 11 francuskimi ministrami

285 delegacji, w tym 151 oficjalnych delegacji Ministerstwa Obrony

70 delegacji instytucjonalnych, 47 delegacji Ministerstwa Transportu i 17 innych oficjalnych delegacji (przedsiębiorstwa, branża lotnicza, itp.), w sumie 1 835 VIP-ów 

102 reprezentowane kraje

 

Targi odwiedziło:

51 zagranicznych ministrów, w tym:

- 17 ministrów obrony

- 17 wiceministrów i sekretarzy stanu ds. obrony

- 14 ministrów transportu i lotnictwa cywilnego

- 3 wiceministrów i sekretarzy stanu
 ds. transportu

45 dowódców sił zbrojnych

11 delegatów zamówień obronnych

24 dyrektorów generalnych lotnictwa cywilnego 

Prezydent Republiki Wenezueli 

Premier Ukrainy 

Wicepremier Rumunii

3100 akredytowanych dziennikarzy

150 samolotów zaprezentowanych na płycie lotniska

 

Niektóre kluczowe daty:

1908: wystawa samolotów w ramach drugiego salonu samochodowego w Paryżu (Mondial de l’automobile de Paris), zorganizowana w pobliżu Pól Elizejskich w Grand-Palais, pałacu wystawowym zbudowanym specjalnie na światową wystawę Expo w 1900 r.

1909: pierwsza wystawa poświęcona w całości samolotom, zorganizowana w Grand Palais przez André Granet i Robert Esnault-Pelterie. Wystawa odbywa się co roku aż do roku 1924, z przerwą między 1913 i 1919 z powodu z I wojny światowej.

1924: dziewiąty Paris Air Show – pierwszy z  z wystawcami zagranicznymi, głównie brytyjskimi i niemieckimi, producentami. Od tego roku impreza odbywa się co dwa lata, oprócz kolejnej przerwy związanej z II wojną światową.

1927: Charles Lindbergh ląduje na lotnisku Le Bourget – pierwszy przelot bez lądowania między Nowym Jorkiem a Paryżem. Le Bourget staje się najbardziej znanym lotniskiem, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych.

1946: wystawiezaczynają towarzyszyć pokazy w powietrzu na paryskim lotnisku Orly, a od 1951 r. na lotnisku Le Bourget, gdzie w 1953 r. przeniesiono całą imprezę.

1969: Paris Air Show staje się coraz bardziej międzynarodowy dzięki obecności 14. krajów. Prezentacja Concorda i Boeinga 747.

1971: Obecni już reprezentanci  z 17. krajów. Pokaz myśliwca Mirage G8.

1973: Pojawił się pierwszy Airbus A300.

1975: Przeniesienie Muzeum Lotnictwa i Kosmonautyki (Musée de l’Air et de l’Espace) – najstarsze muzeum lotnictwa na świecie. Obecnych już 20 krajów.

1977: zainteresowanie wśród zwiedzających budzi przezroczysty model Dassault Mirage F1, wykonany z pleksiglasu.

1979: Po raz pierwszy pokazano cywilną rakietę Ariane służącą do wynoszenie ładunków w kosmos, a NASA zaprezentowała wahadłowiec Columbia.Liczba krajów wzrasta do 26.

1983: Pojawienie się Boeinga 747 z wahadłowcem kosmicznym Enterprise na grzbiecie. 

1989: Gwiazdą targów był największy samolot świata – radziecki sześciosilnikowy samolot transportowy An-225 z wahadłowcem Buran na grzbiecie. 

1991: Samoloty i broń, które brały udział w wojnie w Zatoce Perskiej: A-10, Jaguar  i rakiety Patriot zdominowały show. 

1993: Zaprezentowano prototyp Airbusa 340, który pobił rekord odległości oblatując kulę ziemską – lot z Le Bourget do Aucland w Nowej Zelandii i po pięciu godzinach dalszy lot i lądowanie na Le Bourget. 

1995: Kolejny rekord – zaprezentowało się 41 krajów. Po raz pierwszy pokazano amerykański bombowiec Northrop B-2 Spirit o globalnym zasięgu, dzięki tankowaniu w powietrzu, Boeing 777 i X31 eksperymentalny samolot myśliwski z napędem rakietowym 

1997: 1860 wystawców z 46 krajów i prezentacja około 230 samolotów.

2001: Ponad 300 tys. odwiedzających!

2003: Stulecie lotnictwa a Paris Air Show obchodzi pięćdziesiątą rocznicę na lotnisku Le Bourget.

2005: Prezentacja Airbusa A380, 500 tys. odwiedzających w ciągu 7 dni, a w powietrzu miał swoją premierę Eurofighter Typhoon.

2009: Paryskie pokazy obchodzą stulecie swego istnienia, podczas imprezy pokazano 40 zabytkowych samolotów.

2011: Rekordowy rok z ponad 2113 wystawcami. Furorę zrobił samolot eksperymentalny Solar Impuls – pierwszy napędzany energią słoneczną!

Lotnisko macierzyste

biernatyAirport Biernat

62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356

Znajdź na mapie »

Fregata J6

Więcej…

© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA