m 02 moto czapla 2029MOTO-CZAPLE

Na motoszybowce przerabiane były także dwumiejscowe szybowce szkolne SZD-10 Czapla. Moto-Czaple mają silnik na wieżyczce nad płatem i śmigło pchające. 

W 1978 roku Zbigniew Pędziak skonstruował Moto-Czaplę SP-2029 z silnikiem Volkswagen VW 1200 o mocy 36 KM i śmigłem drewnianym o średnicy 1,5 m. Następnie użytkował ją Jan Cieślak w Nowogardzie, a później trafiła do Kłobucka. 

Od lipca 1994 roku Bohdan Kochalski lata na Moto-Czapli SP-2187 noszącej imię „Dana”, pomalowanej na jasny kolor, z literami BK na usterzeniu. Jest ona napędzana silnikiem Volkswagena VW 1600. 

W lipcu 1994 roku rozpoczęła też loty Moto-Czapla SP-2213, napędzana silnikiem VW 1600, użytkowana przez M.S. (znane są tylko inicjały). 

MOTO-MUCHY 100

Co najmniej dziesięć szybowców jednomiejscowych SZD-12 Mucha 100 zostało przerobionych na motoszybowce. Można je podzielić na takie z zamontowanym silnikiem w przodzie kadłuba i z silnikiem na wieżyczce nad płatem. 

W 1993 roku Jerzy Adamiec pod Opolem wyposażył Muchę 100 SP – 2824 w silnik Volkswagen 42 KM w przodzie kadłuba. Ma ona charakterystyczną, wysoką, „garbatą” osłonę kabiny oraz podpórki z kółeczkiem pod skrzydłami. 

Włodzimierz Krzyżanowski zbudował silnik Trabant 26 KM na przodzie Muchy 100 SP-1998. Początkowo miała ona podwozie dwukołowe, zastąpione następnie przez trójkołowe. Na przodzie kadłuba miała namalowane skośne pasy. Została sprzedana do Słowenii. 

Mucha 100A SP-2007 otrzymała silnik ze śmigłem ciągnącym, umieszczonym na ramie nad kabiną pilota. 

Pozostałe Moto-Muchy 100 mają silnik na wieżyczce nad płatem. 

Paweł Kotasiński z Torunia posiada Moto-Muchę 100 SP-1968 z silnikiem Citroen Vista. Roman Czeszejko-Sochacki posiada natomiast Moto-Muchę ze znakami zaczynającymi się na SP-19. W latach 90-tych Jan Puchała przerobił egzemplarz SP-1801 na Moto-Muchę 100A, a w 2009 roku została ona przywrócona do stanu szybowca. 

W Kłobucku lata Moto-Mucha 100 o znakach SP-2926, która ma dorobioną kanciastą osłonę kabiny. Jest pomalowana na żółto. Krzysztof Gawidziel w 2000 roku w Radawcu przerobił na motoszybowiec Muchę 100A SP-2016. Ma być przywrócona do stanu szybowca. Powstała też Moto-Mucha 100A SP-1813. 

 MOTO-MUCHY STANDARD

Zbigniew Pędziak w Przedeczu w 1993 roku przerobił szybowiec SZD-22 Mucha-Standard na motoszybowiec` z silnikiem VW 1200 o mocy 36 KM, umieszczonym w przodzie kadłuba. Odkupił ją Jan Cieślak, a następnie trafiła do Kłobucka.

Mucha Standard SP-2183 otrzymała silnik Trabant, który został zastąpiony przez VW 1300. Ma dwukołowe podwozie. Używana była z wiatrochronem, bądź z całą osłoną kabiny. 

Bogdan Nosarzewski oblatał w czerwcu 2000 roku Moto-Muchę standard SP-3514 z silnikiem Rotax 503DLI-1V o mocy 25 KM, zabudowanym na wieżyczce nad płatem. Napędza on śmigło trójłopatowe Papiorek KG-150P o średnicy 1,1 m o zmiennym skoku. Przednie kółko jest kółkiem ogonowym od samolotu Wilga. Na końcach skrzydeł zamontowano podpórki z kółkami. 

Mgr inż. Edward Margański z mgr  inż. Jerzym Cisowskim przerobili na Żarze Muchę Standard na motoszybowiec z napędem w przodzie kadłuba, lecz zamawiający wycofał się z zamówienia i ta Moto-Mucha nie została oblatana.

Mucha Standard SP-2104 była przerobiona na motoszybowiec. 

W 1986 roku Wiesław Rogala zbudował w Garwolinie motoszybowiec wykorzystując do niego skrzydła i usterzenie od Muchy-Standard. 

MOTO-LISY

W 1980 roku w Przedeczu, Zbigniew Pędziak przerobił jednomiejscowy szybowiec SZD-25 Lis na motoszybowiec, umieszczając w przodzie kadłuba silnik VW 1200 o mocy 36 KM. W 1982 r. przerobiono go, umieszczając nad płatem silnik Walter Mikron 65 KM ze śmigłem pchającym. 

Po koniec lat 80-tych w Zamościu, Józef Kwaśniak przerobił Lisa SP-2361 na motoszybowiec, montując na wieżyczce nad płatem silnik Trabant. Po wykonaniu jednego lotu uznano, że napęd jest zbyt słaby i go zdemontowano, powracając do stanu szybowca. 

Około roku 1990 w Gdańsku, Reginald Połobocki umieścił na Lisie 2360 silnik Trabant na wieżyczce. Przez 14 lat załatwiał jego certyfikację. Początkowo ten Moto-Lis nosił znaki SP-8056, a później SP-GKX. Jego prędkość wznoszenia wynosiła 0,9 m/s. 

MOTO-BOCIAN

W 1994 roku przez Tadeusza Dunowskiego został oblatany w Modlinie Moto-Bocian M opracowany przez dr inż. Witolda Błażewicza w Warszawie. Został  on przerobiony z szybowca SZD-9 D Bocian SP-2048. Miał dwa miejsca obok siebie, silnik Limbach 1600 (przeróbka VW 1600) o mocy 60 KM, zapas paliwa 90 l i trójkołowe podwozie. Otrzymał znaki SP-P045, a po próbach certyfikacyjnych SP-0045, następnie SP-8003, a w końcu YL-001. W 1998 roku Krzysztof Pazura zbudował nieco zmodyfikowany, drugi egzemplarz oznaczony Moto-Bocian M2000, napędzany silnikiem Limbach 2000 o mocy 80 KM. Otrzymał on znaki SP-P054, a później SP-0054, SP-8006 i YL-005. Obydwa Moto-Bociany uległy rozbiciu. 

MOTO-PUCHATEK

Metalowy dwumiejscowy szybowiec KR-03A Puchatek został przerobiony na motoszybowiec z silnikiem na wieżyczce nad płatem. Jego rozpiętość wynosi 16,4 m. 

MOTO-AXEL

Zenon Pietruszka przerobił ultralekki szybowiec kompozytowy Axel SP-GAAA na motoszybowiec z napędem spalinowym, a w 2012 roku jego drugi egzemplarz SP-GAAB został przerobiony przez mgr inż. Dariusza Lewka na motoszybowiec z napędem elektrycznym, chowanym w kadłub za płatem. Jego rozpiętość wynosi 12,2 m, powierzchnia nośna 10,9 m2

Motoszybowce przerabiane z szybowców często zaspokajają ambicje konstruktorskie ich twórców oraz pozwalają na latanie szybowcowe z prywatnych lądowisk, bez konieczności użycia dość drogiego startu na holu za samolotem. Ich powstawanie wiązało się z możliwością nabywania po dość niskiej cenie szybowców wycofywanych z aeroklubów, bądź uzyskiwania ich za darmo, jeśli szybowce były kasowane, lecz wówczas przeważnie wymagały remontu. Przyczyniają się one do rozwoju amatorskiego latania.

Lotnisko macierzyste

biernatyAirport Biernat

62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356

Znajdź na mapie »

Fregata J6

Więcej…

© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA