logoTym razem przedstawimy etap prac nad konstrukcją skrzydeł.

Skrzydła w „seryjnym” Bąku II (o rozpiętości 10,7 m) mają kształt trapezowy, dlatego każde z szesnastu żeberek – tworzących szkielet skrzydła, różni się od pozostałych (skrajne zerowe i piętnaste klejone są w skrzydle). Do każdego z czternastu żeberek wykonaliśmy odpowiednio po jednym „nosku” – to element od krawędzi natarcia do dźwigara.

Żeberka budowane są w technologii przedwojennej, obecnie już niestosowanej, głównie z powodu czasochłonności oraz skomplikowania produkcji. 

Po całej długości frezowany jest rowek o szerokości 1,5 mm i głębokości 2,5 mm, w rowek wklejane są „fartuszki sklejkowe” (1,5 mm grubości sklejki).

Profil wzmacniany jest rozpórkami o wymiarach 7x7 mm, które również nacinane są rowkiem o szerokości 1,5 mm, w który wchodzi „fartuszek”.

Ta metoda wykorzystywana była do budowy żeberek we wszystkich samolotach konstrukcji Antoniego Kocjana oraz w samolotach RWD. 

p1020134Wykonaliśmy również część prac nad usterzeniem naszego Bąka.

Usterzenie Bąka było absolutną nowością w tamtych czasach, poziome – niedzielone – płytowe, łączone w osi obrotu rurą skrętną. Statecznik poziomy jest jednocześnie usterzeniem i sterem wysokości, obraca się w łożysku kulkowym, aby zminimalizować tarcie.

„Usterzenie płytowe” było jedynym sposobem na problemy z drganiami samowzbudnymi. Przy dużych prędkościach stery wysokości nie wytrzymywały obciążeń, urywały się – oczywiście było to przyczyną wielu wypadków. 

Kocjan, zmniejszając rozpiętość skrzydeł z 12,2 m (względem prototypu) na 10,7 m, zmniejszył powierzchnię nośną z 13,2 m² do 11,2 m², więc zmienił charakterystykę motoszybowca – przede wszystkim wzrosła prędkość maksymalna i przelotowa, więc usterzenie płytowe było idealnym rozwiązaniem.

Zaczynamy już przygotowania do umieszczenia konstrukcji skrzydeł na helingu – stole montażowym.

Zapraszam do kontaktu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  

Szczegółowe informacje: www.fzpn.org

Zapraszamy również na naszego facebook-a: www.facebook.com/fzpn.org

Magazyn Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego. Zapraszamy do lektury w zakładce "Kwartalnik".


Założyciele Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego tworzą zespół osób przekonanych o konieczności wzajemnego wsparcia zróżnicowanych przedsięwzięć, składających się na wspólny cel jakim jest realne przyśpieszenie rozwoju polskiego małego lotnictwa.

Do grona założycieli stowarzyszenia należą naukowcy i nauczyciele akademiccy, konstruktorzy i producenci motoszybowców, instruktorzy i dydaktycy szkolenia lotniczego, operatorzy lotniczych organizacji szkoleniowych i obsługowych przedsiębiorcy i producenci wyposażenia techno-dydaktycznego, silnikowych zespołów napędowych, producenci instalacji zasilania alternatywnego zespołów napędowych, organizatorzy i użytkownicy lądowisk.

Program działalności statutowej Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego ma być czynnikiem wsparcia rozwojowego w sektorze lotnictwa lekkiego, tak w produkcji statków powietrznych, jak i lotniczej edukacji zawodowej.

 


aeroklub polski100Motoszybowce.pl oraz Aeroklub Polski podjęły współpracę polegającą na publikacji w kwartalniku informacji dotyczących działalności Aeroklubu.

Aspirujemy do tego żeby współpracować z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i dynamiczne działać na rzecz GA w ramach nowych przepisów unijnych.

 

 

Lotnisko macierzyste

biernatyAirport Biernat

62-023 Gądki
ul. Poznańska 3
info@airport-biernat.pl
tel. +48 609 121 626
rezerwacje +48 697 977 356

Znajdź na mapie »

© Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego KOCJANA